Doel:€250.00
Donaties:€675.00

Per saldo:€425.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-03-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door spoorijzer
Vandaag om 11:03:32
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 11:01:38
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 10:57:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:31:20
Modelbaan "Hoge Noorden" de bouw door Ronald Halma
Vandaag om 10:04:23
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:46:55
NL-baan in Canada door meino
Vandaag om 09:03:43
Test van de MTB DP1 door Montanbahn
Vandaag om 09:02:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:48:08
Zermitz door Montanbahn
Vandaag om 08:47:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 08:32:16
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 07:06:52
digitaal maken br94 fleischmann door ArjanB
Vandaag om 00:04:37
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
22 May 2025, 21:18:12
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
22 May 2025, 21:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 May 2025, 20:12:30
Trambeurs & -show: Kleine Bahn Ganz Gross door Reinout van Rees
22 May 2025, 20:11:06
VERPLAATST: Trambeurs & -show: Kleine Bahn Ganz Gross door Reinout van Rees
22 May 2025, 20:09:05
Haandrecht materieel door orientexpress
22 May 2025, 19:38:32
Siliconen vorm maken door Bert55
22 May 2025, 18:38:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 May 2025, 18:28:36
Gewoon wat busfoto's door Bob R.
22 May 2025, 17:52:59
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
22 May 2025, 17:34:55
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
22 May 2025, 17:24:59
Minitrix baanplan klopt op papier (Scarm) maar niet in de praktijk door AlbertG
22 May 2025, 17:07:21
US diorama in H0 door Ronald Halma
22 May 2025, 16:21:53
Br 38 Piko Superen. door MOVisser
22 May 2025, 15:34:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
22 May 2025, 14:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
22 May 2025, 14:32:22
Komend weekend: trein tussen Rotterdam Noord en Schiedam door Peter Kleton
22 May 2025, 14:21:42

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 191932 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #105 Gepost op: 20 November 2007, 07:53:11 »
Wij hebben een beeldje dat gemaakt is van kartonnen laagjes, die je als een puzzel om enkele stokjes moest stapelen. Dat brengt me op het volgende idee.

Je stapelt laagjes karton met een uitsparing die per laag steeds kleiner wordt. Hierdoor ontstaat een soort mal. Het is zelfs mogelijk om een positieve en een negatieve mal te maken.

Geen idee of je met hars en karton samen kunt werken, maar indien dat niet kan zou ook een ander plaatmateriaal gebruikt kunnen worden. Het uitsnijden van de uitsparingen zou wederom kunnen gebeuren met een precisie lasersnijder.

Als dit idee lukt, dan krijg je natuurlijk nooit een mooie afgeronde vorm, want je ziet de verschillende laagjes terug in het afgietsel. Maar misschien kun je die wel weer eenvoudig wegschuren.

groetjes,

Hans van de Burgt

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #106 Gepost op: 20 November 2007, 11:06:25 »
Hars kun je beschouwen als een soort tweecomponentenlijm, siliconenrubber is zo'n beetje het enige spul waar het NIET op hecht. Hars zuigt zich lekker vast in karton en ook op stryreen zit het muurvast. Wel zou je bijvoorbeeld een stroomlijnkop van een treinstel zo uit laagjes kunnen stapelen en dan glad afwerken met veel schuur en plamuur. Leuk om een moedermodel te maken om later zo'n kop na te gieten maar verder "mot je dat niet wille"

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: 21 November 2007, 02:06:25 »
Polyester harsen zijn niet echt geschikt om te bewerken met een (snij) laser.
Polyester of bijna elke andere soort giethars zijn in hoge mate ontvlambaar, ook al is het in vastere vorm, afgezien van het feit dat de meeste harsen reageren op warmte, qua viscositeit dan.

Overigens de ' lamineer techniek' is een goeie manier om iets te bouwen, doch op rechte stukken kan dit kromtrekken veroorzaken ( bij gebruik van polyesterhars).
Dit, doordat de krimpfactor van de verschillende lagen een rol kan gaan spelen.

Karton zal de hars overigens absorberen waardoor het karton gaat uitzetten, het is een soort van impregneren wat je dan doet, het impregneren werkt overigens prima met balsa hout.

Als je met een giethars werkt om een model te maken, neem dan een hars waar weinig tot geen styreen in zit ( verdunningsmiddel voor polyesterharsen).
Een grote hoeveelheid styreen in de hars heeft namelijk een grotere krimpfactor tot gevolg.
Hoe meer styreen, hoe groter de krimp, en omgekeerd natuurlijk.

Het werken met karton en hars kun je wel doen als je, zoals Floris al noemt, een eenmalig model wilt maken waarvan je dan kopieen maakt door middel van een mal.
Het is gewoonweg een tijdrovend werk om op de 'karton met hars' manier meerdere modellen te maken.

Met vriendelijke groet,

Peter.

FRIE

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 19 February 2008, 18:04:02 »
Met veel belangstelling heb ik jullie verhaal gelezen.
Overweeg eens het gieten met epoxyhars. Doe ik zelf al jaren. Bevalt veel beter dan polyester of polyurethaanhars. (Stinkt vrijwel niet; is bijna glashelder en door de siliconenrubber mal iets te verwarmen - bv in magnetron - wordt deze bijna waterdun.)
Verder kun je overwegen een geëtst messing moedermodel te maken. Hier een mal van te maken en deze vervolgens af te gieten.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 19 February 2008, 18:52:06 »
Weet je misschien webpagina's waar dit wordt uitgelegd, met foto's en zo?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

FRIE

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 20 February 2008, 19:52:32 »
Kijk eens op de volgende website:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=270266

Voor wat betreft het maken van een mal t.b.v. zijwanden, adviseer ik om 3 messing plaatjes van elk 0,4 mm op elkaar te solderen/lijmen. De aldus verkregen dikte (1,2 mm) is voldoende stevig om hier afgietsels van te maken.

Succes!

Erwin

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #111 Gepost op: 20 February 2008, 20:43:24 »
Mischien kunnen we hier: http://www.majosoft.com/ ook nog wat ideën opdoen ten aanzien van cnc frezen. 
Er zitten prachtige staaltjes zelfbouw tussen   :P
Heb zelf al een poosje geleden een oude HP 7475 A  plotter gekocht.
Prijs? inclusief wel 30 pennen en autocad + Photoshop + oginele licencies voor € 75,00  ;D
Zodra er tijd voor is ga ik daar eens mee aan het stoeien.
Overigens zijn al meer die met dergelijke omgebouwde machines, snijwerk hebben verricht.
Moet daar nog wel kontakt mee gaan zoeken om aan de passende mesjes te komen.
Kortom: wordt vervolgt.  8)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Frits Westers

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 05 March 2008, 02:10:27 »
Ik beschik over een machine gelijk als David. a3 is wat ik kan verwerken en de machine kan hele mooie dingen maken.
afhankelijk wat je allemaal zelf kunt. Ook ik probeer in 3d wel eens wat maar het tekenen in 3d valt niet mee.
Maar een paar voorbeeldjes.
Het eerste voorbeeldje was een kant en klaar 3d model wat ik alleen maar hoefde te vertalen naar de machine toe
hier het resultaat in schuim.

dan een probeersel van mezelf. Het is echt een poging om 3d te tekenen en daarna te frezen. Voor een beginneling ben ik al tevreden.
Ook deze is gemaakt in schuim. Het lijkt nog nergens op maar het laat wel zien dat met een cnc machine aardig wat te maken is.

Plan U in schaal Nul

Dus als iemand de kop van de plan U in 3d heeft. Wil ik hem wel eens als voorbeeld frezen.
Dan kun je het echt zien.

gr Frits

In verband met de leesbaarheid is de quote naar het vorige bericht verwijderd. HvdB

Ik beschik hier thuis over een kleine CNC waarmee ik zowel kan 3D frezen als kan 2D plotten.  Inderdaad het was een investering maar ik maak wat ik wil en de teken en looptijd van een geveltje van een huis valt relatief goed mee.  Ik teken een klein halfuurtje aan een eenvoudige gevel.  Vervolgens ga ik in de cam aangeven wat hij moet op de getekende lijn.
De machine doet er ong nog een 1U werk aan en de gevel is klaar met de ramen uitgefreesd en de stenen geplot.  Ik heb boven de ramen een steense laag.  Ramen met onderverdelingen, dorpeltjes en ........

Ik wil maar duidelijk maken dat het snel kan met een cnc en freesmachine.  Het tekenwerk kan vrij snel gebeuren, mits de juiste software en de machine kan ook vrij snel aan het werk gaan. 

Frits Westers

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 05 March 2008, 02:39:20 »
Hier nog een voorbeeld van het zelfde maar dan gewoon verschaald naar iets groter. Heel eenvoudig als het 3d model er maar is.

En de link naar een site met veel voorbeelden. http://www.cnc-step.com/

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 05 March 2008, 09:14:52 »
Dus als iemand de kop van de plan U in 3d heeft. Wil ik hem wel eens als voorbeeld frezen.
Dan kun je het echt zien.

Briljant! Daar moet zeker iets mee worden gedaan. Om te beginnen alvast een dom vraagje: Zijn msts (trainsimulator) tekeningen hiervoor bruikbaar als basis? Het zou een mooie brug slaan tussen twee werelden.

Groet, Paul
« Laatst bewerkt op: 05 March 2008, 20:14:35 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Frits Westers

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 06 March 2008, 00:48:34 »
Ik zal het niet weten of die bestanden uit MSTS bruikbaar zijn.
Ik werk met Autocad en daar kan ik wat mee of stl bestanden.

gr Frits

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: 3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #116 Gepost op: 30 September 2008, 22:33:11 »
Belangrijkste methoden voor 3D rapid prototyping/ Rapid manufacturing

Er zijn meerdere wegen die naar Rome lopen. Hieronder een beschrijving van de belangrijkste methoden voor 3D Rapid prototyping/Rapid manufacturing die de werkgroep binnen de Stichting Beneluxspoor.Net bestudeert op nut en (on-)mogelijkheden. Van iedere methode is ook link naar een illustratief filmpje.

1. FDM - Fused Deposition Modeling

In principe is dit een op extrusie gebaseerde techniek. 
Op een X/Y-tafel wordt een volledig versmolten, dun draadje ‘model’ kunststof op een plaat uitgeschreven. Zodra een laag volledig is uitgeschreven, zakt de plaat in Z-richting naar beneden en wordt een volgende laag weer aangebracht; laag-op-laag ontstaat op deze wijze een model.
Volledige vormgevingsvrijheid wordt behaald door gebruik van een tweede materiaal, dat selectief onder overhangende delen wordt geplaatst ter ondersteuning van de overhangende modelgeometrie. De gebruikte materialen zijn vaak ABS en polycarbonaat. De techniek kan, afhankelijk van het machinetype, variëren van het sneller conceptueel bouwen tot het trager bouwen met hoge nauwkeurigheid en resolutie.

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=oMQWGBgNCtg

2. LOM - Laminated Object Manufacturing

De LOM technologie bestaat erin dat verlijmde lagen papier het model vormen. Per laag snijdt een laser de 2D-contour uit papier dat gecoat is met warmtegevoelige lijm. Het overtollige oppervlak van elke laag wordt zodanig in de vorm van een raster gesneden, dat dit overschot nadien in de vorm van blokjes van het model verwijderd kan worden. Doordat het volledige volume gevuld wordt rondom het model, doet dit tevens dienst als ondersteuning voor eventuele overhangende stukken van het model. Deze techniek is geëvolueerd naar het gebruik van plastic folies in plaats van papier om zodoende een steviger model te verkrijgen. De techniek is veel grover dan de eerste methode, maar leent zich wellicht voor het aanmaken van geveldelen die door de modelbouwer in elkaar geklikt kunnen worden.

Zie:

http://nl.youtube.com/watch?v=nik6bxZcm9Y

3. SLS - Selective Laser Sintering

Deze techniek levert functionele modellen op. De meest gebruikte materialen zijn polyamide en polycarbonaat. Het materiaal wordt in poedervorm laag per laag opgebouwd.
In elke laag wordt een tweedimensionale vorm uitgelijnd via een CO2-laser; deze warmtegenerator zorgt ervoor dat het poeder lokaal in fusie gaat en ook dat de lagen onderling op elkaar vasthouden. Elke laag poeder wordt met een roller afgezet bovenop de vorige laag.
Doordat de objecten na het bouwen volledig in poeder ingesloten zitten, is er geen aparte ondersteuningsstructuur nodig. Het product heeft een hoge mate van functionaliteit, maar kan worden geïmpregneerd om het nog steviger te maken. De afwerking is relatief ruw door het poeder waarin het voorwerp is gebouwd. Producten kenmerken zich door een wat korrelige structuur.

Zie:

http://nl.youtube.com/watch?v=ps0WEZbDjHE

4. Improved Micro Stereolithografie

Bij deze methode drijft het te maken object in een bad van vloeistof op een glasplaat.
Het object wordt van onder de glasplaat belicht met een krachtige laser, waardoor de vloeistof aan de onderzijde van het object verhardt. Het object wordt hier laag voor laag omhoog gebracht.
De oppervlakte is bijzonder vlak, het materiaal is rood transparant. De detaillering is werkelijk fenomenaal.
Van deze methode is (nog) geen filmpje beschikbaar.

Zie voor meer informatie: TNO

groetjes,

Karst Drenth/ Hans van de Burgt
« Laatst bewerkt op: 22 June 2011, 00:14:46 door Bestuur Stichting BeneluxSpoor.net »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #117 Gepost op: 01 October 2008, 17:28:55 »
Misschien kunnen we al een lijstje maken van wat elke modelspoor hobbiest wel zou willen hebben/laten maken in 3 d print?

Ik denk aan niet al te moeilijke zaken als kastjes langs het spoor, bouwkeetjes, vuilniscontainers etc etc.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 01 October 2008, 17:51:34 »
Han, het mooie is toch dat iedereen, die iets wil hebben, dat zelf kan ontwerpen en laten 3D-printen. En vervolgens kan het ontwerp worden opgenomen in de bibliotheek, waardoor anderen het nogmaals kunnen laten printen.

Het fenomeen van 3-D printen 'on demand' is juist dat je vooraf niets hoeft te bestellen of kenbaar te maken via lijsten. Het is gewoon afdrukken als het gevraagd wordt. Je praat hier juist niet over het 'verzamelen van aantallen' om een voldoende grote oplage te behalen.

Ook lijstjes maken wat anderen willen hebben, is niet nodig. Als jij een bouwkeetje wilt hebben, dan teken/ontwerp je het gewoon. (Of laat dat doen door 'n vriend).

Sander

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #119 Gepost op: 01 October 2008, 20:44:51 »
[Note]
Vanwege het sluiten van het andere draadje en het hier voortzetten van de discussie ;) deze 'dubbelpost' )
[/Note]

Hoi,

Endelijk dan ook maar eens van mij een berichtje aangaande dit onderwerp 

Inderdaad zijn we vanuit de Stichting BeneluxSpoor.Net bezig met het onderzoeken van de zin en / of de onzin van het gebruik van het 3D printen binnen onze hobby.
Zoals de missie van de Stichting zegt, wil deze onze hobby op een zo breed mogelijke basis bereikbaar maken voor een groot publiek. !

In dat kader zijn we dan ook aan de slag gegaan met het onderwerp 3D printing. Dit mede gestimuleerd door bedrijven als Shapeways die het 3D printen uit de Rapid Prototyping sfeer willen halen en binnen bereik van een ieder willen brengen door Rapid Manufacturing te realiseren.

Vooral binnen onze hobby is het vaak zo, dat kleinserie modellen vaak ontzettend duur zijn, of dat er ingewikkelde en moeilijk te bouwen kits zijn, maar wat zeker is, is dat deze categorie modellen lang niet binnen het bereik van een breed publiek ligt...

En ja, ik draai m'n hand er idd niet voor om om b.v. even een Dg-tje uit een plot te bouwen. Er zijn echter legio mensen die daar wel problemen mee hebben !

Nu kun je in principe twee wegen bewandelen: Denk aan het bouwdoossysteem, waarbij je kant en klare onderdelen hebt, die middels pas-/klik verbindingen eenvoudig in elkaar te lijmen zin. Of aan complete kappen uit 1 stuk. Trawos is er 'groot' mee geworden

Tevens is het natuurlijk zo, dat er veel mensen zijn in onze hobbysfeer, die nog wel een model in elkaar kunnen en willen zetten, maar die het aan kennis en kunde ontbreekt om dit alles op tekening te zetten, en dan ook nog eens in 3D 

Juist hier vult het concept van b.v. Shapeways een gat in de markt. Het idee van een galerie van waaruit een ieder die dat wenst een model kan bestellen, enkelstuks gefabriceerd, binnen een week in huis heeft !
Juist dit concept is wat de Stichting aanspreekt. Niet zozeer het bereikbaar maken van de machinerie

Goed, tot zover het betoog en de achtergronden.

Nu maar eens kijken naar het eerste resultaat...

Als je op het plaatje geklikt hebt en de korte reportage hebt bekeken, zul je met mij constateren dat er veel potentie is, maar dat we er kwa detaillering nog niet zijn.

Shapeways heeft tot nu toe slechts een beperkt aantal productie procede's tot z'n beschikking. Er zijn echter al laboratorium opstellingen bekend, waarbij de oppervlakte structuur die van het ons bekende spuitgiet werk evenaart 

Naast het verder ontwikkelen van de tekenmethode op basis van 2D Auto-/A9-Cad tekenwerk ( ook relatief laagdrempelig ) gaan we ook verder met benaderen van de nederlandse 3D industrie om te zien of er wellicht andere procede's dermate goedkoop en nauwkeurig zijn, dat het voor ons als spoorwegmodelbouwers interessant wordt deze technologie te gaan gebruiken/consumeren. 

Grtzz,

Karst

« Laatst bewerkt op: 01 October 2008, 20:54:26 door Karst Drenth. Reden: Link gefixed »